4/27/2006

Kalasbyxans uppgång och fall

Detta var dagen då undertecknad blev klar med sitt paper om de medeltida bågskyttarna *jubel från den tusenfaldiga publiken*. Visserligen blev papret inte så bra men det blev skrivet i alla fall. Jag har definitivt konstaterat att jag blivit alldeles för självkritisk till mina inlämningsuppgifter. Detta är dagens sanning.
Som alla vet så är jag en nostalgiker ut i fingerspetsarna vilket har resulterat i att jag har funderat över ordet kalasbyxa som figurerade inom det svenska folkhemmet på det sena 70-talet och långt in på det glada 80-talet. Vid närmare eftertanke såg jag aldrig någon som hade detta plagg på något kalas. Varför hette det överhuvudtaget kalasbyxa?! Oerhört tacksam för teorier om detta mysterium.

2 Comments:

At 12:39 AM, Blogger myrkyr said...

Älskade vän, när ska du bli tillräckligt mycket 2000-tal för att lära dig att söka innan du häver ur dig funderingar? Nationalencyklopedin berättar att ordet dök upp i svenskan 1954 (alltså är det inte helt 70 även om det kanske användes flitigast då) och på Wikipedia går det att läsa om två teorier bakom namnet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalasbyxor

Jag får nog snart börja ta betalt för alla dessa sucklätta sökningar, och ja, du vet vad jag vill ha betalt i. Dock kräver jag dig snart på ränta så du får baske mig komma hit med det första lasset snart. *väntar otåligt*

 
At 10:15 AM, Blogger Visbollen said...

Kan man söka på det där nätet också?! *ler* Här sitter man ju och slår i Nordisk familjebok fortfarande. Jag kan meddela att ordet inte finns med i denna upplaga från 1954. Möjligen fanns plagget redan innan men under ett annat namn. Tack för sökandet efter svar :)
Japp du ska få så många beskvier du någonsin kan äta :)

 

Post a Comment

<< Home