5/16/2006

Norsktalgi

Detta är mitt 39:e inlägg och jag hoppas att intresseklubben antecknar.
De som känner mig vet att jag ibland bara kan stanna upp helt plötsligt. Anledningen till detta beror på att jag precis fått en ingivelse eller flashback. Detta hände idag då jag mitt i skrivandet på ett paper fick flashbacks från den norska 80-talsserien Bröderna Dal och Doktor Drövel. Det fanns fler avsnitt jag vet men det var Doktor Drövel-avsnittet jag tänkte på. Fråga mig inte varför för det kan jag inte svara på. Ni kommer ihåg de där tre norrmännen varav den ena hade en djungelhatt med propeller. Jag ser fortfarande inledningen framför mig i svartvitt då Doktor Drövel paddlar iväg i sin kanot och en berättarröst säger följande fast på norska: Universum - fyllt av stjärnor och planeter (paus i några sekunder för att sedan snabbt zooma in Tellus) - JORDKLOTET!
Svårt att beskiva denna monolog i skrift men ni som sett programmet och kommer ihåg fattar. Näst efter A-ha måste detta vara det bästa som kommit från vårt västra grannland. För dig som vill veta mer och få en nostalgitripp finns Bröderna Dal på NRK:s hemsida eller varför inte gå med i fancluben.

2 Comments:

At 12:14 AM, Blogger myrkyr said...

Äh detta skulle du ju ha väntat med att publicera tills imorgon ju - 17e maj!

 
At 9:44 AM, Blogger Visbollen said...

Jag vet men jag har alltid varit före min tid ;)

 

Post a Comment

<< Home