5/17/2006

900-talet

Idag tänkte jag vara lite mer allvarligare än igår.
Jag har varit på Länsmuseet i Kalmar hela dagen där jag tillsammans med en gammal kollega bland annat har sorterat benmaterial. Dagens objekt var en dam i 20-årsåldern som troligen levde på 900-talet. Denna unga dams öde är något märkligt och samtidigt tragiskt. Hon såg åter dagens ljus när det skulle byggas en carport i Köpingsvik på Öland. Köpingsvik är känt för sina vikingatida lämningar. Hon grävdes upp och nu ligger hennes ben på Länsmuseet. Hon verkade inte fått någon ståtlig begravning då allt tyder på att hon istället blev nedslängd i en grop som täcktes av några hällar som sedan fylldes med jord. Några gravgåvor har inte heller påträffats. Något märkligt är att det enbart hittades en spännbuckla då dessa alltid påträffas parvis (en spännbuckla är ett slags spänne som håller upp klädedräkten). Av ena vadbenet kunde man konstatera att hon brutit det en gång då detta hade läkt lite snett och man får hoppas att hon inte hade alltför ont och var halt. Dagens inlägg tillägnas henne. Man kunde inte låta bli att förundras över vad som hade hänt henne och varför hon dog i så unga år och inte verkade ha fått en värdig begravning. Hennes öde fascinerar efter ungefär 1100 år.

3 Comments:

At 12:02 AM, Blogger myrkyr said...

spännbucklor vill jag ha ju! Men det är inte jag som har tagit den som fattas. Hojta dock gärna om det blir några över nånstans som ingen vill ha.

 
At 10:18 AM, Blogger Visbollen said...

Javisst är de fina. Ska säga till muséet att det inte är du som snott den ena ;) Jag lovar att hojta om det blir en inflation av spännbucklor :)

 
At 6:13 PM, Anonymous Anonymous said...

Sydney is a friendly teen phone sex city where it doesn�t matter where you come from.
We are all Australians together. teen phone sex

 

Post a Comment

<< Home