5/03/2006

Gulasch

Efter att ha ätit schnitzlar i Wien styr vi kosan mot grannlandet Ungern. Där möter vi Bonanza Banzai. När undertecknad var i Budapest på skolresa var första målet att undersöka Ungerns musikutbud. Visbollen äntrade första bästa skivbutik och såg stora affischer på Bonanza Banzai. Jag tyckte att de såg ganska tuffa ut i sina svarta skinnjackor och var med andra ord bara tvungen att lyssna. På knaglig tonårsengelska sa jag till i kassan att jag ville lyssna på denna grupp. Expediten gav mig då deras samlingsskiva The Compilation som består av deras hits från 1989-1992. Jag började lyssna och blev helt salig för det lät ju riktigt bra. Efter lite research visade det sig att denna grupp var en av Ungerns största synthband. Jag var ju självklart tvungen att köpa plattan. Dagen var räddad och senare på kvällen var det dags för att äntra Budapests inneställe nummer ett (kommer inte ihåg vad det hette dock). Efter lite dansande och allmänt hoppande till Kraftwerks The Robots såg jag tre personer stå och beställa i baren. Gissa vilka?! Jo visst var det mina ungerska gudar som var där. Glad i hågen var jag tvungen att berömma deras fantastiska kompositioner. Jag använde mig dessvärre inte av ett det anatomiska ordet som jag kan på ungerska nämligen lårbenshals. Hade liksom ingen användning av det ordet just då. Undertecknad rekommenderar i alla fall Bonanza Banzai och låt dig ta del av detta ungerska musikunder.

2 Comments:

At 11:50 PM, Blogger myrkyr said...

Fick du skivan signerad? Spelar de än idag?

Höll ni kontakten?

Massor av frågor väcktes. Berätta allt.

 
At 11:48 AM, Blogger Visbollen said...

Jag hade dessvärre inte skivan med mig den kvällen. Den var i ett tryggt förvar på hotellrummet.
De spelar än idag för fulla hus i Ungern och har fortfarande inte slått utanför dess gränser förutom att de har letat sig till en skivspelare på Öland. De är alltså väldigt stora i Ungern och på Öland :)
Och nej vi har ingen kontakt fast man kanske skulle skriva ett mail och fråga om de kommer ihåg den där galne svenske snubben som öste lovord över dem :) Det kan de bara inte ha glömt.

 

Post a Comment

<< Home