5/26/2006

Farbror Mac

Eftersom blåggservern muppade ur totalt och fick ett psykbryt igår blev det ingen blågg så håll till godo idag istället.

Fragglarna är några av mina stora idoler. I fraggelberget "jobbade" ett "folk" som hette Docarna. Jag undrar hur en historiematerialist hade tolkat denna serie (jag är ofrivilligt präglad av historiematerialism under min tid på universitetet). Docarnas broar och byggnadskonst spoilerades ganska radikalt då fragglarna åt upp deras skapelser. Docarna är ju i detta fallet proletärerna som blir förtryckta av de kapitalistiska fragglarna. Särskilt Gobo har en stor del i detta förtryck. Frågan är då hur man ska tolka farbror Mac då det är han som ger sig ut i den stora världen utanför. Ett minnesvärt ögonblick är då Mac filosoferar om pengars värde. Han kan inte förstå vad människorna har alla pengar till. Till slut har han samlat på sig en hel ryggsäck med mynt. En dag ser han hur en människa kastar i ett mynt i en fontän. Självklart häller farbror Mac i alla sina mynt i fontänen och ser så där nöjd ut som bara farbror Mac kan vara då han anser sig ha knäckt gåtan om varför människorna har pengar. Kan farbror Mac månne räknas in som en frihetstörstande fraggel som vill se vad som finns utanför betongmuren (eller i detta fall utanför fraggelberget och hunden Sprockets hus)? Får nog klura vidare. Avhandlingens inledning har jag ju redan skrivit här.

2 Comments:

At 12:11 PM, Anonymous Anonymous said...

Super color scheme, I like it! Good job. Go on.
»

 
At 11:12 PM, Anonymous Anonymous said...

Greets to the webmaster of this wonderful site. Keep working. Thank you.
»

 

Post a Comment

<< Home