8/30/2006

Siffror

Ibland kan jag som sagt få konstiga flashbacks från förr (och då menar jag för det mesta flashbacks från min barndom). Ett sådant minne slog ner i mitt huvud igår då jag kom på mig att kolla i botten av glaset vilken siffra som stod där. Fan detta gjorde man ju också när man gick i låg- mellan- och högstadiet (ok i gymnasiet också). Man satt där och jämförde siffrorna och tävlade om vem som hade det högsta eller lägsta numret eller hur "gammal" man var. Dessa tävlingar kunde mynna ut i turneringar och man lärde sig vilka glas i matbespisningen som hade de högsta numren. Kommer dock inte ihåg om man märkte dem med exempelvis en rispa. Är det fler som utövade denna sport så tell me more bitte. Eller är det enbart en lokal företéelse? Varför var/är det nummer i botten av glasen? Tål att forskas vidare.

1 Comments:

At 11:49 AM, Anonymous Anonymous said...

Word up! Jag kollade också numren i botten. Kom du ihåg plastmuggarna som man kunde sätta i bruna eller orangea kopphållare? Dom hade också nummer. Vi hade sådana i husvagen minns jag och jämförde oss systrar emellan om vem som "egentligen" var äldst. Tror vi hade nån grej som ex; den som var yngst fick diska efter frukosten, mellanåldern fick torka och den äldsta kunde bara slappa...Men visst satt man så i matsalen också...Hey, kollar du fortfarande i botten på glasen? Det gör jag, ibland händer det att man hittar en siffra, då minns man och ler en smula...

 

Post a Comment

<< Home