4/08/2006

Bilskrot

Idag har jag varit på något så hippt som en bilskrot. Japp det har jag faktiskt. Ganska fascinerande att traska omkring och snubbla på gamla lister och kofångare. Varför heter det inte älgfångare? Funderade på ordet kofångare när jag var där. Vem kom på det ordet? Kan man fånga kor med framdelen på bilen. Hur många kan man då fånga? Är det någon som har testat? Man kanske skulle ta en driveby och fånga kor någon dag. Kan ju konkurrera med Arla...
Som alla vet så är ju jag en freak som gillar gamla ting. Mitt lystmäte fick jag alltså längst bort på skroten. Där under alla gamla tallar stod dem, de gamla trotjänarna från 60- och 70-talen. Undrar hur det låter på skroten efter stängningsdags. Man kanske kan höra ett sorl och mummel då de gamla bilarna berättar sina minnen och erfarenheter från en svunnen tid. Kan till exempel en fransk Renault förstå en tysk Volkswagen Passat?
Dags för dagens sockerbomb! *smäller*

3 Comments:

At 12:51 AM, Blogger myrkyr said...

Bara så du vet så har din kofångsfråga hindrat mig från en hel kvälls pluggande till förmån för hårslitande och darr på läppen över att inte hitta ett tillfredställande svar. Som blivande bibliotekarie och således professionell informationssökare kan jag inte bara låta en sån fråga passera.

Har kommit fram till att:
Ordet importerades från engelskan/amerikanskan 1923 (enl. NE.se) men vad sedan cowcatcher har för ursprung har jag inte lyckats tyda. Återkommer.

 
At 10:26 AM, Blogger Visbollen said...

Sorry Sandra, det var inte meningen att hindra dig i dina studier p.g.a mina funderingar angående kofångare och andra triviala ting :) *tittar ner i marken och drar med foten i gruset*

 
At 9:34 AM, Anonymous Anonymous said...

Här ifrån kommer urpsprunget:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cowcatcher

 

Post a Comment

<< Home